علاوه به خشکی امدن خبرهایی که در رسانه های حزبی و بلاگ های ی منتشر می شود، عین غافلگیرکننده ی دیگری از داده ها اشتباه درباره ی موضوعات بحث برانگیز وجود دارد و آن خودِ شما هستید. نتایج بررسی ای جدید نشان می دهد وقتی بوسیله افراد آمار دقیقی از موضوعی بحث برانگیز داده شود، آن ها غبطه دارند اعداد را در علت باورهای خویشتن بوسیله خیال بسپارند. به عنوان مثال، وقتی بوسیله آمریکایی ها آماری ارائه می شود که نشان می دهد تو سال های اخیر تعداد مهاجران مکزیکی در کشور آمریکا کاهش ظاهر کرده است، آن ها انتظار دارند مع این موضوع را به خاطر بسپارند؛ درحالی که این آمار واقعا درست، اما خلاف باور بسیاری از انسان است. هنگامی که این معلومات خبط به طور متوالی بین افراد متنوع منتقل می شود، اعداد از ارج پا بر جا خود دورتر و دورتر می شود. جیسون کورونل، نویسنده ی مقاله و استاد دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید:آدم می توانند مفروضات غلط را خودشان ایجاد کنند. همه ی اطلاعات سهو از منابع خارجی نتیجه نمی شود. آن ها امکان پذیر است این کار را به طور عمدی ادا ندهند؛ اما سوگیری هایی آن ها بوسیله گمراهی شان می انجامد و وقتی بغرنج ارشد برنده می شود که داده ها اشتباهشان را با سایرین به اشتراک می گذارند.

کورونل این مطالعه را با مشارکت شانون پولسن و متیو سویتزر، دو دانشجوی دکتری ارتباطات در دانشگاه اوهایو، اجرا داده است. نتایج مطالعه در نامه ی Human Communication Research منتشر شده است.

پژوهشگران دو آزمایش انجام دادند. آن ها در نخستین آزمایش، به ۱۱۰ شریک شدن کننده توضیحات کتبی کوتاهی درباره ی چهار موضوع اجتماعی ارائه دادند که حاوی اطلاعات عددی بود. پژوهشگران روی دو مورد از این موضوعات پیش آزمون هایی انجام دادند و دریافتند بین ارقامی که افراد به خیال می آورند و درک آن ها از آن موضوع بستگی وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد به طور کلی غبطه دارند حساب آمریکایی هایی که از عروسی میان همجنس گرایان زنهار می کنند، بیشتر از افرادی باشد که با این موضوع ضد هستند. این امر با نظرسنجی های عمومی مطابقت دارد؛ ولی پژوهشگران به شرکت کنندگان دو موضوع را ارائه دادند که ارقام آن ها با دیدگاه بیشتر انسان درباره ی آن موضوع زیبنده نبود. به عنوان مثال، بیشتر مردم عقیده دارند شمار مهاجران مکزیکی در کشور آمریکا بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ افزایش یافته است؛ اما درواقع، این تعداد از ۱۲/۸ میلیون نفر تو سال ۲۰۰۷ به ۱۱/۷ میلیون نفر تو سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.مقاله های مرتبط:چین انتشار دیپ فیک و اخبار دروغین را جرم تلقی می کندچگونه از آسیب رسانه های اجتماعی تو امن بمانیمافراد بالای ۶۵ سال بیشترین اطلاع دادن قلابی را در فیسبوک به تعهد پرداخت می گذارند

شرکت کنندگان پس از خواندن توضیحاتی درباره ی این موضوعات شگفتی کردند و از آن ها خواسته شد ارقامی را بوسیله خاطر آورند و بنویسند که درباره ی چهار موضوع با آن ها تلاقی کرده اند. البته قبل از معاینه به آن ها گفته نشده وجود باید این ارقام را بوسیله ذهن بسپارند.

پژوهشگران دریافتند مردم معمولا درباره ی موضوعاتی که با دیدگاه آن ها مطابقت داشت، ارقام را در علت سفت به پندار می آوردند. برای مثال، شرکت کنندگان معمولا ارقام بیشتر را برای درصد افرادی می نوشتند که با ازدواج همجنس گرایان موافق هستند، درحالی که برای افراد مخالف درصد کمتر را در نظر می گرفتند و این همان ارقام واقعی موجود تو اجتماع است.

درباره ی موضوعاتی که در آن ارقام برضد باور بسیاری از افراد بود، مانند اینکه تعداد مهاجران مکزیکی تکثیر یا کاهش یافته است، این احتمال بیشتر حیات که شرکت کنندگان اعداد را به قانون ای به خاطر بسپارند که با باورهای آن ها منطبق باشد. کورونل می گوید:ما مواردی داشتیم که در آن شریک شدن کنندگان ارقام صحیح (۱۱/۷ و ۱۲/۸) را درون ذهن داشتند؛ اما سوگیری آن ها علت می شد جهت را اشتباه به خیال آوردند (جای ۱۲/۸ و ۱۱/۷ را اشتباه به فکر کردن می آوردند).

پژوهشگران با استفاده از فناوری پیگیری چشم، هنگامی که انبازی کنندگان داخل حال خواندن توضیحاتی درباره ی موضوعات متنوع بودند، شواهد دیگری به مشت آوردند که نشان می داد افراد وقتی آمار غیرمنتظره را می دیدند، واقعا توجه می کردند. کورونل می گوید:ما از روی حرکات چشم می توانستیم بگوییم ارقام با انتظارات شرکت کننده همخوانی دارد یا نه. وقتی به ارقام دور از انتظار تلاقی می کردند، نحوه ی حرکت چشم آن ها طوری بود که گویی می خواستند بگویند چه اتفاقی افتاده است؛ اما وقتی اعداد مطابق انتظار آن ها بود، دچار این حالت نمی شدند. شاید فکر کنید چون آن ها به ارقام خلاف انتظارشان توجه بیشتری می کردند، بهتر می توانستند آن ها را به فکر بیاورند؛ ولی چنین چیزی را مشاهده نکردیم.



درون آزمایش دوم، پژوهشگران این موضوع را بررسی کردند که چگونه این تحریف حافظه می تواند در زندگی روزمره پراکنده شود. آن ها مطالعه ای شبیه بازی تلفن» دوران بچگی را مدل سازی کردند. بخاطر مثال، بدوی فرد در زنجیره ی تلفنی آمار دقیقی از روند مهاجرت مکزیکی ها داخل کشور آمریکا می رویت که از ۱۲/۸ میلیون به ۱۱/۷ میلیون کاهش یافته است. او باید داده ها را به دومین بی نظیر درون زنجیره ی تلفنی منتقل می کرد و نفر دوم نیز اطلاعات را به نفر مربوط باینده. نتایج نشان داد معمولا اولین فرد اعداد را تحریف می کرد و می گفت تعداد مهاجران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ حدود ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است (به جای این واقعیت که این رقم حدود ۱/۱ میلیون کاهش یافته است). داخل پایان زنجیره، شرکت کننده ی نهایی می گفت تعداد مهاجران مکزیکی در مدت هفت سال حدود ۴/۶ میلیون افزودن یافته است. سویتزر می گوید:این خطاهای حافظه با پیش رفتن در زنجیره ی انتقال بین افراد ارشد و بزرگ زیرفون می شود.

کورونل می گوید بررسی ی مجهز محدودیت هایی داشته است. برای مثال، این احتمال بود دارد اگر شرکت کنندگان توضیحاتی درباره ی این موضوع می شنیدند که چرا ارقام با انتظارات آن ها معادله ندارد، تو به تفکر آوردن ارقام کمتر اشتباه می کردند. علاوه پیاده شدن این، پژوهشگران میزان سوگیری هر فرد را اندازه گیری نکردند؛ بلکه از سوگیری هایی کاربرد کردند که در پیش آزمون ها گلچین شده بود. عاقبت داخل وارسی ی بازی تلفن، ویژگی های مهم گفت وگوهای موجود در عمر واقعی تو نظر پژمرده شد که مقدور است باعث محدودشدن گسترش انتشار داده ها غلط شود.

پولسن می گوید این نتایج نشان می دهد ما نباید فقط درباره ی معلومات سهو موجود داخل جهان خارج سراسیمه باشیم:باید بدانیم منبع خفیه مفروضات غلط می تواند به قطع یا حتی بیشتر از منابع خارجی باشد. ما هر روز با سوگیری های خویشتن زندگی می کنیم؛ ولی ناچیز پیش می آید با این اشتباهات رو بوسیله رو شویم.بیشتر بخوانید:تدریس عمیق چگونه صنعت رسانه را متحول می کند؟چرا بیشتر اخبار مربوط به آتش سوزی بیشه های آمازون منطبق با واقعیت نیست؟نبرد سرویس های استریم ویدیویی؛ رقابتی سنگین حتی برای کهنه کارهامقابله با گفتمان ضدعلم؛ سیاق کیاست چیست؟همه چیز درباره خبرنگار شدن: باطراوت و شیرین دنیای اخبار

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها