چند سال پیش، در رفعت شکوفایی فناوری، با یک مهندس نرم وسایل بااستعداد مصاحبت کردم که با وجود سن کم، در یک پُست مدیریتی مشغول به حکم شده بود. او ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی از یک تولیدکننده ی راضی، بسیار باکفایت و معتبر به رهبری پراسترس تحول شده بود که دیگر از کارش کیف نمی سرما. او تو گپ هایش به من گفت که برای نپذیرفتن این ترفیع شغلی، عاطفه عنف کرده بود و آن را با اکراه ادا می داد.



او بی اندازه زود دریافت که از رویارویی با افرادی که عملکرد م ضعیف دارند لذت نمی برد، نمی داند چگونه بوسیله آنها انگیزه بدهد یا آنها را مسئول و حسابگر نگه دارد و از کثرت مشکلات مردم که بخش یدکی از وقت او را در روز می گرفتند، سرگشته بود. آموزش هایی که او دیده بود بخاطر توسعه ی الگوریتم ها بود، نه مردم. او که بیش دستخوش استرس شده بود، دیگر در شرایط تچان (وضعیتی که درون آن، بی مانند با گیرایی تمام و خشنودی درون فرایند انجام کار غرق ور می شود) نبود و از حکم مورد فرع اش، یعنی نوشتن یواش افزار، دور افتاده بود.

دانستن این که مهارت هایمان برای انجام کارمان کافی هستند، یکی از مقتضیاتِ بودن تو وضعیت تچان است؛ آن حالت شگفت انگیزِ هشیاری که میهای چیکسِنتمیهایی (Mihaly Csikszentmihalyi)، لله روانشناسی و مدیریت، آن را وصف کرد. میهای در تاریخ خویشتن با عنوان (Flow: The Psychology of Optimal Experience) تشریح می دهد که تچان» یا در منطقه بودن» یک حالت مال اندیشی است که داخل آن، ما آن قدر غوطه کارمان می شویم که بیدار گذشت زمان نمی شویم و روزگار ها برای ما زیرا دقیقه ها می گذرند. من این حالت را تشبیه می کنم به اوقاتی که آن قدر غوطه ارتکاب پروژه خواه کاری هستیم که طعام خوردن را فراموش می کنیم.

برای بودن در وضعیتِ تچان، باید میان استعدادها و چالش های مهمی که داخل کار بود دارند، تعادل برقرار کنیم. وقتی سطح چالش بالاست، ولی مهارت ما درون رویارویی با چالش پایین است، دچار اضطراب می شویم. چنانچه این وضعیت مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند و ما مرتبا دچار بی تابی باشیم، باخبر چرخه ای از استرس می شویم که می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

جنس دیگری از استرس که معمولا آن را به ما گوشزد می کنند، استرس شاگرد از اضافه وهله تکنولوژی» است: ایمیل ها، پیام های کوتاه، گوشی های هوشمند، وبلاگ ها، همگی این ها منجر بوسیله حاضر بودن تمرکز و تأثیر روی بهره وری ما می شوند. در این دنیای مدرن، بیمِ نرسیدن به پای این فناوری ها، ما را دستخوش جنون ارتکاب چند کار همزمان (چندوظیفگی) می درنگ. در مقاله ای که اخیرا در مجله ی تایمز به چاپ رسید، به روند ی چندوظیفه ای بودن پرداخته شده و نتیجه گرفته می شود که چندوظیفه ای بودنِ جنون آمیز، داخل واقع ما را به این بیراهه می کشاند که تفکر کنیم توانایی عمل چندین کار را داریم؛ درحالی که در واقعیت، بی قراری کارهای کمتری را انجام می دهیم و تیمار کیفیت کارهایمان پایین است. یک حقیقت بسیار جالب: زمانی که یک گزارشگر نیویورک تایمز با چندین پر حرارت ی دستمزد ی قابلیت مَک آرتور مصاحبه کرد، گرفتن که احصائیه زیبنده هشیاری ای از آنها، تو جریان رفت وآمد، تلفن های همراه خویشتن را خاموش می کردند یا به خشکی امدن می گذاشتند تا از این فرصت برای فکر کردن استفاده کنند».

چندوظیفه ای بودن، ایست های مستمر از سمت فناوری های مدرن و حجم زیاد اطلاعاتی که روزمره با آنها روبه رو می شویم، اصطلاحا افزودن وهله شناختی» نامیده می شود. رهبران نسبت بوسیله دیگر افراد، بیشتر در معرضِ اضافه مرحله شناختی هستند، مربوط به با حجم م بیشتری از داده ها مواجه هستند. جالب است که در مقاله قطب ذهن ترکیب کننده» به قلم حکیم هوُوارد گاردنِر (Howard Gardner)، که درون فهرست مجله ی HBR با اشتهار ایده های موفقیت سال ۲۰۰۶ انتشار یافت، درمی یابیم که یکی از مهم ترین فردی های راهنما آینده در دنیای توسعه یافته ی امروز، اقتدار خیساندن مفروضات است. خیساندن اطلاعات مستم توسعه ی استانداردهایی برای تفویض است، استانداردهایی از قبیل اعتبار منبع و وابستگی آن. ترکیب مفروضات شامل پرسیدن چنین سؤالاتی غصه می شود: آیا این مفروضات یک داستان منسجم را می سازند؟» و آیا این روندها قانون دان به دیدن می رسند؟» در دنیای غنی از داده های امروز، برگزینی این که کدام یک از اطلاعات، ارزش توجه ما را دارند، توانایی مهمی برای کاهش استرس و در نهایت، مؤثرتر وجود داشتن بوسیله عنوان یک قطب است.

ما برای بوسیله حداقل رساندن استرس، گذشته از یادگیری امتزاج اطلاعات به صورت مؤثر، می توانیم چه کارهایی بوسیله سرود معاون بوسیله خودمان و اطرافیان مان انجام دهیم؟ در ادامه، چند استراتژی را درون این زمینه معرفی می کنیم: ۱. توسعه تسلط های رهبری رهبران متاخر

اطمینان حاصل کنید که رهبران متاخر شما برای مسئولیت رهبری مردم، ابزارهای مفت را در اصالت دارند. این موضوع، مقاطعه مهمی است که به موفقیت رهبران و بوسیله حداقل رساندن استرس آنها کمک می کند. این ادوات شامل موارد ذیل می شود: کیاست با شخصی در ایستگاه یک مربی، درون دیدن قبض تقویم هایِ مفت از تسلط های رهبری برای کشف نقاط قوت و نقاطی که باید قوت یابند، مشارکت در ایجاد یک برنامه ی اجرایی پرورش و آموزش رهبری و همچنین، پشتیبانی و بازخورد مداوم. ۲. مدیریت حاد ی عملکرد رهبران متاخر

شرایطی را ایجاد کنید که به کل آویشن شما اجازه قرارگیری تو وضعیت تچان را بدهد و کمک کند به نتایج مطلوب برسند. این وضع دیگری برای کاهش سست شدن های ناشی از محیط کار است و به افراد آویشن معاون می یواش تا عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند. این روش، جدا از این که تضمین می درنگ افراد تسلط های کافی برای انجام کار را دارند، شامل تنظیم اهداف و انتظارات واضح و عرضه ی بازخوردهای آنی درباره ی کیفیت عملکرد یک بی همتا می شود و بوسیله کارمندان معاون می کند تا تأثیر تکاپو هایشان را دریافتن کنند. بوسیله این معنا که دیگر فراغت نمی کنیم قضا و قدر بررسی سالانه شود تا درباره ی عملکرد کارمندان مباحثه کنیم و با یک فهرست کلی از اصلاحات» با آنها روبه رو شویم. لازم است اشاره کنیم که نگه داشتن افراد درون موقعیت های شغلی ای که پایین زیرفون از سطح مهارت آنان است، نیز ناراحت کننده و نامناسب است و ضرر زیادی بوسیله جنین می آورد. تا جای مقدور جایگاه های شغلی ای مدل سازی کنید که تو آنها، از استعدادهای افراد به صورت حداکثری نصیب مند شوید و دائم استانداردها را ارتفاع ببرید. ۳. کاهش استرس از طریق تعهد، کنترل و چالش

البته همه ی افراد تو معرض استرس نیستند: فدایی از افراد انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و خیر تنها بهتر می توانند با استرس کنار بیایند، بلکه استرس باعث نمو و شکوفایی آنها می شود. این ها کسانی هستند که حساسیت م از حد نشان نمی دهند، اذن نمی دهند اتفاقات بیرونی، آنها را از مسیر اصلی بیرون کند، چشم از کمال مطلوب برنمی دارند و انعطاف پذیری ذهنی شان را حفظ می کنند، فرقی نمی کند در اطراف آنها چه بگذرد. در حالی که سایرین خودشان را محبوس مشکلات و مسائل می کنند، این قبیل افراد روی متد محلول ها تمرکز می کنند و یک خوش نویسی ذهنی را دنبال می کنند: لول رو به جلو. آنها با نگرانی درباره ی چیزهایی که نمی توانند تغییر دهند، وقت پایگاه را هدر نمی دهند و برعکس، فقط روی مواردی که در سازمان ی کنترلشان قرار دارد، تمرکز می کنند.

این افراد را با کسانی مقایسه کنید که تو مواجهه با مشکلات و سختی ها کمینه می آورند، با کسانی که بوسیله خیال اشتباهاتی که مرتکب شدند، بوسیله خودشان رقیق می گیرند، با کسانی که پل های عقب سرشان را ویرانه می کنند و احتمالا هرگز با یک موقعیت سخت پیاده شدن نمی آیند. طبیعتا، ما گروه انعطاف پذیر» را ستایش می کنیم. ما برای رویارویی با استرس توأم با سختی های محل فقره از این گروه چه چیزهایی را می توانیم بیاموزیم؟

جواب این سؤال را حکیم سوزان کوباسا (Susan Kobasa) و دکتر سالواتور مادی (Salvatore Maddi) داده اند. این دو نفر تو دهه ی ۱۹۸۰، کارمندانی را شعار تحقیق خویشتن راحتی دادند که در حال گذر از یک تبدیل ساختار مهم در سازمان خود (شرکت تلفن بِل در ایلینوی) بودند. یافته های آنها در کتابشان به نام The Hardy Executive: Health Under Stress» به نعوظ تلخیص گفته شده است و ما را با مختصات شخصیتی افراد ثابت قدم درون مقابل استرس آشنا می کند، خصوصیاتی از قبیل: قول (حتی در سخت ترین شرایط به جای احساس انزوا کردن، به چیزی که معنادار است، متعهد می شوند، برای مثال، کار، جامعه، خانواده، سرگرم بودن و شرکت داخل رویدادهایِ ساری)؛ کنترل (بوسیله توانایی هایشان از سر تلاش هایشان خاطرجمعی برملا می کنند، به جای این که حالت یک قربانیِ بی ترانه و بدون قدرت را بوسیله خود بگیرند تجربیات را بوسیله نفع خودشان تمام می کنند)؛ چالش (به تغییر، خواه منفی و خواه مثبت، به نشانی فرصتی بخاطر یادگیری نگاه می کنند و نه یک تهدید).

همه ی ما می توانیم خلال مواجهه با استرس از این اندرز ها بهره ببریم. ۴. ایجاد فهرستِ منعِ ادا»

این مفهوم برگرفته از کتاب جیم کالینز (Jim Collins) بوسیله نام (Good to Great: Why Some companies Make the Leap and Others Don’t) است که حاوی مطالب مفیدی برای بوسیله حداقل رساندن استرس و دستیابی به صراحت تمرکز بخاطر ایجاد فهرستِ منع انجام» است. کسانی که همکاری هایشان از درجه ی خوب وجود داشتن به منصب ی عالی بودن می رسد، انضباط قابل توجهی در دور کردن کامل چیزهای کمینه ارج و بی نرخ دارند». همگی ی ما فهرست انجام کار» داریم، اما چه تعداد از ما بخاطر منعِ چیزهایی که تعقیب آنها دیگر نفعی برای ما ندارد، سیاهه تهیه کرده ایم؟ آیا می قابلیت از ایجاد فهرستِ منع ارتکاب» بهره برد؟ چه چیزهایی انرژی شما را هدر می دهند؟ آیا این چیزها جزو محرک های استراس زای شما هستند؟ محرک هایی از قبیل: درونی کردن انتقادهای دیگران، مرزهای تکه لقمه شده، تغار ها بر سر قدرت، نداشتن زمانی بخاطر کارهای شخصی خودتان، لطف های یکطرفه ی همیشگی. شما بخاطر مقابله با این مَکنده های انرژی چه طرز کار می توانید ارتکاب دهید؟ کدام یک از آنها را می توانید حذف کنید تا برای اخذ انرژی و نزدیک شدن به اهداف جایی باز کنید؟ ۵. تمرکز روی نقاط قوت

داخل همین راستا، چنانچه استراتژی کسب و کار منشأ استرس شما است، توصیه می کنیم تاریخچه کریس زوک و جیمز آلن (Chris Zook

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها